Martijn Flipse – Deblick

Martijn Flipse – Deblick

Deblick met een straal van 500 kilometer

Vandaag ben ik op weg naar Eindhoven. Van oudsher de Philips stad. En in één van de inmiddels nieuw bewoonde ex-Philips gebouwen, huist Deblick. De 50-jarige aanvoerder van Deblick is Martijn Flipse. “Welkom in Eindhoven”, is de joviale entree en vrijwel direct wordt er koffie met een onvervalst worstenbroodje neergezet. Dat is een puik begin.

Tekst Marc van Zoelen

Martijn Flipse

Martijn is geboren en getogen in de lichtstad, is getrouwd en vader van drie kinderen in de middelbare school leeftijd. “Hands-on dus”, aldus Martijn.

Met de vraag waar de naam Deblick vandaan komt, open ik ons interview. “Die heb ik ooit in Duitsland opgedoken”, geeft Martijn aan. “Mijn oog viel er destijds op en het sprak mij  aan. Er zit scherpte in. En met deze naam vallen we ook wel op. Een deel van de marketing dus al op zijn plaats”.

Met compagnon Derk Bos en de 22 medewerkers van Deblick is Martijn dagelijks bezig met zijn bedrijf. Hij vervolgt, “Deblick is gespecialiseerd in akoestische producten, room in room en office pods. Ontwikkeling en productie vindt allemaal plaats op deze locatie in Eindhoven. Dus laten we eerst een rondleiding doen”. Martijn neemt mij mee door de productie – en assemblagehallen. Zéér indrukwekkend en heel erg schoon, merk ik op. “Uiteraard”’, vervolgt Flipse, “we werken hier met materialen die we graag schoon behandelen en verwerken. Dan moet de productieruimte dat uiteraard ook zijn. We werken met onder andere schapenwol. Dat is een uitstekend product voor de akoestische vulling van een aantal van onze producten. Daar zijn wij uniek in. Niemand anders gebruikt hiervoor schapenwol”. Leg eens uit, vervolg ik, waar komen jullie basisproducten vandaan?

“Kijk”’ zegt Martijn en wijst op een aantal pallets met aluminium extrusieprofielen, “deze komen uit België. Ons glas komt hier uit de regio. De poedercoating voor op de metalen delen laten wij verderop verzorgen. Kortom, wij hebben al onze toeleveranciers binnen een straal van 500 km rondom Eindhoven zitten. Wij doen graag “lokaal” zaken”. Dat heeft natuurlijk een reden, vraag ik door. “Zeker weten! Wij zijn gevestigd in Eindhoven, ontwikkelen en produceren innovatieve producten voor zowel nationale als internationale partners. Wij werken circulair en maken bewuste keuzes als het gaat om duurzame grondstoffen en productsamenstellingen. Dan zou het vreemd zijn als we onze spullen uit een ver Aziatisch land gaan halen, toch?. Daarnaast maken wij in onze productie gebruik van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt en selecteren daar ook onze toeleveranciers voor een deel op. Vinden we belangrijk”.

“Deblick ontwikkelt en produceert alle producten in eigen huis en op die manier kunnen wij de kwaliteit blijven waarborgen”’ verklaart Martijn nader. Wat mij betreft is daar geen speld tussen te krijgen.

Hoe de akoestische oplossingen van Deblick de markt bereiken leggen we je verderop nog uit maar eerst even naar de ontspanning. Want is daar wel tijd voor?, vraag ik aan Martijn. En met een grote glimlach neemt Martijn weer het woord. “Natuurlijk. Een bedrijf runnen is mijn passie. Ik doe niets liever dan het tevreden stellen van mensen als in medewerkers en klanten. Mijn gezin echter staat altijd op 1. Wat er ook gebeurt”.

En ook veel sporten zeker, vraag ik naar de (voor mij) bekende weg. “Nou nee hoor, ik ben niet zo’n sportfanaat”’ geeft Flipse aan en dat overigens zonder enig schaamrood op de wangen. “Maar, voordat je een verkeerde conclusie trekt: Ik fitness elke week, en loop veel in de natuur. Ben lid van enkele natuurverenigingen. Dus ik kom wel aan mij beweging en ben verder fit”. Ok, hiermee zet Martijn dat weer in balans.

En dan weer “back to business”. Hoe zit jullie verkoopkanaal in elkaar?

Martijn vervolgt. “100% omzet komt van producten uit onze productie. Wij hadden er in het begin nog wel handelsproducten bij maar dat bracht eigenlijk niets. Daar zijn we dus mee gestopt. Wij maken akoestische producten (absorbers) en oplossingen ter verbetering van het binnenklimaat van werkruimtes in gebouwen”. Alleen kantoren?, vraag ik. “Naast kantoren leveren wij oplossingen voor velerlei situaties zoals kerken, gezondheidscentra, scholen, ziekenhuizen, restaurants, musea en bibliotheken. Met de ontwikkeling en productie hier in eigen huis, én onze toeleveranciers “om de hoek”, zijn wij ook zeer bedreven in maatwerk. En daar zijn architecten weer dol op”.

“Weet je”, vult Martijn verder aan, “akoestiek wordt vaak vergeten. Het is niet in de begroting opgenomen en men komt er pas achter als alles zgn. klaar is. Een goede akoestiek zorgt voor een juiste balans in de ruimte net als een goede verlichting en het juiste meubilair”.

En hoe komt een advies voor de juiste oplossing tot stand? “Wij meten de nagalmtijd in een ruimte en op basis daarvan maken wij een advies. Dat doen wij samen met onze partners in binnen – en buitenland. De diversiteit aan projecten zorgt er voor dat wij altijd up-to-date zijn. Wij kennishouders en zijn dat dus aan onszelf en de markt verplicht. Althans, zo voelen wij dat”.

“We hebben hier in Eindhoven ook een perfecte mogelijkheid geschapen voor onze partners om hun klanten mee naar toe te nemen. Je ziet hoe de producten tot stand komen. Een gemotiveerd team aan het werk zien werkt altijd goed. Wij worden ook steeds meer door adviesbureaus ingeschakeld vanwege onze kennis en kunde op het gebied van akoestiek in samenhang met onze flexibiliteit in het aanbieden van maatwerk. Wij staan ook te boek als leverancier van duurzame producten”.

Hoe is de blik van Deblick op de toekomst gericht? Martijn haakt daar direct op in. “De markt verandert. Dat merkt iedereen die in deze branche werkt. Veel inrichters schakelen om naar Design & Build en D&B bedrijven worden ook meubelleveranciers. Snap ik. Wij omarmen de veranderingen en blijven daardoor ook goed aan de bal”.

Met deze wijze woorden beëindigen wij ons gesprek. Rest mij niets meer dan iedere lezer van dit interview te adviseren snel eens een afspraak met Martijn te maken. Verruim je Blick!

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.