27 feb Roderik Mos – Dataflex
Roderik Mos – Dataflex
Feeling at work
Met die pay off richt Dataflex zich op het inrichten van gezonde en productieve werkplekken. De focus ligt daarbij op ergonomische hulpmiddelen die het werken aan een bureau of andere soort werkplek tot in de puntjes optimaliseren.
Tekst Marc van Zoelen
Mijn gast vandaag is de zojuist afgezwaaide voorzitter van onze VIP en DGA van Dataflex International BV, Roderik Mos. Die laat er geen gras over groeien en steekt direct van wal.
“Fijn dat je wat eerder bent want in mijn agenda staat om 15.00 uur alweer de volgende afspraak. Eerst wat geschiedenis?”, vraagt Roderik. En zonder mijn antwoord af te wachten vervolgt de charismatische en hands-on gedreven Roderik. “In 1982 richt mijn vader, Bart de Mos, Viking op. Voor de lawaairijke matrixprinters in die tijd ontwikkelde hij een akoestische printerkap. Het geluid werd daarmee naar 34dB teruggebracht en creëerde zodoende een gezond en veilig niveau op en rond de werkplek. Viking produceerde zelf en liet haar portfolio gestaag groeien naar o.a. printertafels, pc-tafels en LAN-meubilair”. Jij zat toen nog op school, reken ik snel uit. “Nou, zo ongeveer wel ja”, antwoord Mos.
Roderik groeit op in Den Haag, verhuist later naar Brabant en op zijn 18de tekent hij bij de Marine. “Na een paar biertjes komt er vanzelf weer een zachte G naar boven”, vult hij aan. Vertel eens wat meer over je Marine tijd, vraag ik. “Schitterende tijd geweest. Zes jaar de wereld over op zee. Ik was gestationeerd bij de wapen-technische dienst. Waanzinnig interessant en daar komt ook wel mijn voorliefde voor producten met bewegende delen vandaan denk ik. Zit ik hier met onze monitorarmen dus helemaal op mijn plaats, haha”. Inderdaad, beaam ik, want jullie armen getuigen ook van slimme en goed ontwikkelde mechanieken. “Zeker. Bij de marine gaf ik na mijn opleiding onderhoud aan verschillende wapensystemen en was verantwoordelijk voor het schrijven van de onderhoudsvoorschriften voor kleine wapens op zee en gaf hier les in”. Was dat overigens geen aanleiding om bij de Marine je verdere loopbaan in te vullen?, vraag ik. “Nee dat was geen optie voor mij. Ik heb nog wel 2 jaar bijgetekend maar daarna had ik het boek wel uit. Ik was inmiddels een opleiding bedrijfseconomie gestart en toen ik uit dienst ging kon ik bij mijn vader in de zaak komen”. Aha, dus de opvolging werd zodoende in familiaire kring worden opgelost. “Hoho”, roept Roderik mij terug, “dat was niet vanzelfsprekend. Ik moest onderaan beginnen. In de productie. En ik kreeg de kans, na bewezen en goed gedrag, steeds een stukje hoger op de ladder in het bedrijf te klimmen. Ik woonde toen in Hilversum, had nog geen auto en reisde dus elke dag met het openbaar vervoer naar Krimpen aan de IJssel heen en weer. Dat waren wel dagen hoor. Uiteindelijk heb ik mijn rijbewijs gehaald, kreeg een autootje van de zaak en op en duur verhuisde ik naar Rotterdam”.
Vertel eens wat meer over jullie werk, vraag ik. Gepassioneerd vervolgt Roderik, “Wij werken constant aan producten ter verbetering van de werkplekergonomie. Door in-house te ontwikkelen en daar opdrachtgevers en ergonomische “influencers” bij te betrekken, kunnen we altijd goed inspelen op de wensen van de markt en klant op dat moment. 70% van onze business is de kantorenmarkt. Daarnaast zijn wij sterk in maatwerk voor bijvoorbeeld winkelketens en alle andere plekken waar monitoren worden gebruikt voor het dagelijks werk”.
Roderik vervolgt als vanzelf, “Viewlite bijvoorbeeld, is als eerste collectie vanaf scratch hier in huis ontwikkeld. Haha, ik weet nog hoe mijn vader zich wezenloos schrok toen ik met de offerte voor de mallen bij hem kwam. Dat was een behoorlijke investering maar is daarna mega succesvol geworden”.
En hoe ziet het verkoopkanaal er dan uit bij Dataflex? “Voor de kantoorinrichting vooral via de projectdealers. Daarnaast zijn er natuurlijk IT bedrijven die onze producten als vanzelf meenemen bij de verkoop van hun apparatuur. En er zijn fabrikanten van projectmeubilair die onze producten standaard inbouwen en aanbieden. Ook een zeer gewaardeerde afzetmarkt voor ons is de maakindustrie. Productiebedrijven die in of aan hun productiestations en machines onze producten toepassen. Want ook daar is het zaak om in een zo ergonomisch mogelijke werkplek voor hun medewerkers te voorzien”. Dat is dus een behoorlijk brede afzetmarkt, stel ik vast. “Jazeker”, beaamt Roderik. “En wat te denken van de toepassingen in de medische wereld? Tegenwoordig hangt er in elke operatiekamer wel een monitorarm. En de kwaliteitseisen in de medische wereld liggen echt een paar tandjes hoger dan elders. Fouten worden daar niet getolereerd. Maar met de jaren hebben we daar goed aan leren voldoen! Ja, we prijzen ons gelukkig met een brede inzetbaarheid van onze producten, maar kunnen niet zonder onze dealers en partners.”.
Duidelijk is dat hier in Krimpen a/d IJssel door ruim 40 medewerkers met een groot inventief en adaptief vermogen wordt gewerkt aan de toekomst. Roderik: “Normen en waarden zijn erg belangrijk in ons bedrijf. Dat vinden we essentieel. Eerlijkheid en transparantie. Zo gaan we ook met elkaar om. Het is daarom wel eens schokkend om te constateren dat er in markt meer en meer op prijs wordt gekozen. Dat staat in schril contrast met hoe wij denken en werken. Men heeft wel de mond vol over duurzaamheid maar is niet altijd bereid om daar voor te betalen, om maar een voorbeeld te noemen. Zelf, zo duurzaam en eerlijk mogelijk ontwikkelen en opereren kost geld.”.
Dat het Dataflex team het onderling goed met elkaar kan vinden proef je als je door het kantoor en de productie loopt. “Ja”, vult Roderik aan, “tijdens de middagpauze spelen we altijd een potje tafeltennis. Op zijn zachtst gezegd op hoog niveau. De boterhammen worden snel naar binnen gepropt om maar zo veel mogelijk tijd aan het tafeltennissen te kunnen besteden. Ze zijn fanatiek, héél erg fanatiek. En ik ook. Heerlijk”, glundert Mos.
De ambities van Roderik en Dataflex zijn ook duidelijk. “Allereerst wil ik ouder worden dan mijn ouders. En ten tweede willen we dat Dataflex gezond en resistent blijft tegen de toekomstige economische ontwikkelingen. We willen niet persé groter of kleiner worden maar willen graag de voorlopers rol in de markt blijven vervullen. We worden nog wel eens gekopieerd en beschouwen dat als een compliment”.
Om stipt 15.00 uur neem ik afscheid van de gedreven directeur van Dataflex en kan de puzzel wel leggen. De passie voor wapens is in zijn rol bij Dataflex even groot en komt goed van pas. In plaats van schieten met kogels echter wordt er nu ontwikkeld, getest, geproduceerd en voorzien van een spot-on marcom concept. Er wordt dus wel degelijk met scherp geschoten!
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.