Simon van Esch – Van Esch / Functionals

Simon van Esch – Van Esch / Functionals

Products for places where people meet. Uit Goirle dus.

Ik ontmoet Simon van Esch in Goirle. Daar staat het schitterende productiebedrijf met een fraaie showroom waarin met trots de eigen ontwikkelde en geproduceerde producten staan opgesteld. Simon is commercieel directeur van Van Esch en Functionals.

Tekst Marc van Zoelen

Simon van Esch

En om maar met de deur in huis te vallen opent Simon ons gesprek. “Ik ben getrouwd en heb 3 kinderen. Wij wonen in Oisterwijk vlakbij Tilburg. Sinds 1976 ben ik werkzaam bij – en sinds 1988 directeur van dit schitterende familiebedrijf. Mijn job bestaat uit marketing, communicatie, sales en productontwikkeling”.

De grondlegger van het bedrijf is de vader van Simon. “Ja mijn vader, HJW van Esch (1928-2020) is het bedrijf begonnen. Ter ere van hem introduceerden wij recent de HJW kapstok die naar hem vernoemd is. “Mijn vader was een zilversmid en maakte aanvankelijk kunstzinnige metalen objecten. De metaalbewerking, het streven naar kwaliteit, duurzaamheid en oog voor detail hebben we van hem. Het zit goed verankert in onze genen. Hij richtte samen met een compagnon Aestic Producten op in november 1963. In die tijd een zeer vooruitstrevend concept met kapstokken voor projecten, vervolgt Simon. “De productie vond toen plaats in de kelder van ons huis in Rijswijk. Uiteraard was die kelder al snel te klein”.

Door het ontstane ruimtegebrek in Rijswijk gaat de oude Van Esch op zoek en wordt er een pand gevonden in Tilburg. “De plaats waar mijn ouders opgroeiden, dus terug naar hun “roots”. In die tijd (60-er jaren) maakte de Tilburgse textielindustrie zware tijden door waardoor er volop bedrijfsruimte beschikbaar kwam in leegstaande panden. Daar deed mijn vader zijn voordeel mee”.

Het toenmalige bedrijf groeit fors en na verloop van tijd besluiten de compagnons om uit elkaar te gaan.

“Mijn vader was genoodzaakt om in 1972 het bedrijf van Esch Metaal op te richten. Een bedrijf dat zichzelf helemaal opnieuw uit moest gaan vinden. Het was geen makkelijke tijd maar dankzij de wilskracht en de liefde voor het metaal bewerking vak kreeg de onderneming de juiste koers weer te pakken.

Simon verteld verder. “Van Esch Metaal werd toeleverancier van Aestic Producten maar koos er uiteindelijk, om verschillende redenen, voor om zelf producten te gaan ontwikkelen. In die tijd ging dat niet volgens een vastomlijnd plan. Van Esch Metaal moest alles aanpakken om te kunnen overleven. Zo werden er aanvankelijk aluminium meubelen gemaakt voor Pastoe, verkochten we aluminium tuinkassen en werd de productie opgestart van aluminium zonnebanken met het merk Helios. Eind jaren 70 en jaren 80 werd dat op een bepaald moment zelfs het bekendste Nederlands zonnebanken merk”.

Met broer Ad neemt Simon vervolgens Van Esch over van hun vader. “We begonnen om alle branchevreemde producten en toeleveringen af te stoten. Daardoor konden we ons meer gaan focussen. We hebben ook meteen de naam veranderd van Van Esch Metaal in Van Esch”.

De broers besluiten om zich verder te gaan ontwikkelen als superspecialist op het gebied van garderobe systemen voor projecten, architecten. “Interieurarchitecten bleven onze belangrijkste pleitbezorgers.  Wij hebben destijds ook Gerard Kerklaan (voormalig medewerker van Aestic Producten) aangetrokken als productontwerper en sales verantwoordelijke, een goeie keuze”.

En gaat Simon verder, “We groeiden gestaag en er ontstond ruimte om te investeren in mallen en matrijzen. Daarmee waren we in staat om steeds complexere en professionelere producten te maken”.

In 1993 verhuist Van Esch bv van Tilburg naar een gloednieuw pand in Goirle en zoekt meer en meer de samenwerking met designers.

“Halverwege de jaren 90 besloten we vervolgens om van rechtstreekse verkoop over te schakelen naar dealermatige verkoop via project- en woninginrichters. Tegelijkertijd werd de export opgestart. Dat is tot op de dag van vandaag een zéér belangrijk onderdeel van onze business”. Van Esch levert inmiddels worldwide. Zelfs in het Witte Huis worden aan de Van Esch knaapjes de jassen van de politici gehangen!

“In 2000 hebben we ons pand in Goirle onder architectuur van Bedaux de Brouwer met 100% vergroot en meteen uitgebreid met een fraaie showroom”.

In 2009 lanceert Van Esch een tweede merk. Functionals. “We waren een van de eerste design merken die online gingen verkopen. Design meubelen, verlichting en accessoires voor de projecten en consumentenmarkt. Ook hier zijn architecten en interieurarchitecten onze pleitbezorgers en verloopt de verkoop inmiddels via een internationaal netwerk van kantoor en project inrichters, woninginrichters en design webshops.

In 2014 is treedt Ad van Esch terug en zijn de aandelen in handen gekomen van Simon van Esch. Tegelijkertijd is Kevin van Esch (de zoon van Ad) aandeelhouder en directeur geworden bij het bedrijf. “En”, verteld Simon trots, “afgelopen jaar is ook mijn zoon Felix van Esch toegetreden als aandeelhouder. Ons MT wordt verder versterkt door Margo Blaakman, verantwoordelijk voor sales,  en mijn dochter Madelief, die verantwoordelijk is voor de marketing en communicatie. In totaal zijn er 25 mensen werkzaam bij het bedrijf”.

“Inmiddels hebben we onze vorige missie, The Perfect Entrance, vervangen voor Product for places where people meet. Hiermee geven we ons zelf meer ruimte om producten te ontwikkelen en aan te bieden die verder gaan dan de entree”. En doet Van Esch ook specials? “Kom maar op”, zegt Simon, “dat is het voordeel van alles in eigen (productie-) hand te hebben. Kijk maar eens naar onze handsfree afvalbak die we voor Google Zwitserland hebben gemaakt”.

Graag zou Simon nog eens een ontmoeting hebben met het Zwitserse architecten duo Herzog & de Meuron.

Ik kan het niet beloven, maar als ik ze tegenkom zal ik het voorstellen.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.