01 mei Cees Spijker – Markant
Cees Spijker – Markant
Een markant bedrijf in Houten
Ik ontmoet Cees Spijker (commercieel directeur van Markant) in het indrukwekkende pand met als entree een brug door de vijver heen. Ook markant. Het pand zal voor velen van ons overigens niet vreemd zijn. Jarenlang heeft hier het hoofdkantoor van de ooit nr. 2 van de markt, SAMAS, gezeten.
Tekst Marc van Zoelen
De geboren en getogen Hilversummer (57) is er maar wat trots op en steekt van wal. “Bij Markant creëren wij gezonde en productieve ruimtes waar je graag wilt werken. Dat zie je ook in onze showroom waarvan een belangrijk deel wordt gebruikt door onze eigen mensen om in te werken”.
Inderdaad valt mijn oog op de diversiteit en uitgestrektheid van de inrichting bij Markant. Concentratie, vergaderen, zit-sta varianten en ontspanningsruimtes. Alles is er.
Vertel eens Cees, hoe kwam je in deze branche terecht? “Ik ben begonnen bij de groothandel Ceelen. Daar waren we marktleider op het gebied van tekentafels en aanverwante accessoires. Ook vertegenwoordigden wij een aantal Italiaanse merken. In die kwam ik Jan (Jan Beltman, managing director van Markant) al vaak tegen en wij hadden een match. Jan werkte toen vanuit ARGO en zodoende bezochten we dezelfde beurzen en kwamen ook regelmatig bij dezelfde klanten”. Dus de overstap was snel gemaakt, vraag ik. “Nee hoor”, vervolgt Spijker, “ik ben eerst nog een tijd agent geweest voor een aantal Deense merken en het Italiaanse Bieffeplast.
Rond 2001 werd ARGO omgedoopt in Markant en zoekt Jan Beltman een goede product manager. En je raadt het al, dat wordt Cees. “Ja, dat was voor mij een mooie stap. Er werd met die transitie ook meteen besloten dat alles waar een stekker aan zit niet meer in de portfolio paste. Meubilair werd leading. Ik ben van huis uit productmanager en bij Markant lag er op dat gebied veel werk. En zeker ook de vertaalslag maken vanuit de productie naar de verkoop was mij op het lijf geschreven. Wij hebben een eigen productiebedrijf voor staal in Maleisië. Een gevolg daarvan is dat onze producten daar nu veel worden verkocht. En terwijl wij hier een “middensegment” leverancier zijn, zijn onze producten in Azië high-end en worden onder de noemer “Dutch Design” verkocht. Inmiddels komt zo’n 40% van onze omzet uit de Asia-Pacific regio. 60% omzet is nog altijd Nederland en een beetje België en Luxemburg”.
Cees is getrouwd, heeft twee kinderen en woont in Eemnes. Vrije tijd Cees?, vraag ik door. “Ik golf en paddel graag en wandel met onze hond. Buiten zijn en bewegen vind ik fijn en wij wonen daarvoor ook in een heerlijke omgeving. Daarnaast ben ik dol op lekker eten en met vrienden samen te eten en te lachen. Koken doe ik niet want ik ben gezegend met een vrouw die een behoorlijke culinaire opleiding heeft gehad, Haha, Lucky me”.
Cees reist zo’n 3 à 4 keer per jaar naar China en Maleisië. “Ja, ik kom net weer uit China. Ik liep daar op straat en dacht wat hoor ik? Of liever gezegd, wat hoor ik niet? Wat denk je? Daar rijdt nu alles elektrisch. Dat is China. Die zeggen niet alleen wat ze gaan doen maar doen ook allemaal wat ze zeggen. Niemand uitgezonderd!”
Dus daar zie je wel waar de wereld naar toe gaat? “Ja hoor, helemaal Kijk wij zien hier natuurlijk ook belangrijke veranderingen in de markt. Wij hebben tegenwoordig bijvoorbeeld klanten die online met het grootste gemak 20 werkplekken met alles er op en er aan bestellen. Dat is de nieuwe generatie. Die zijn gewend dat zo te doen, net als thuis”. Maar, werp ik tegen, jullie zijn toch geen webshop? “Nee, zeker niet. Een dergelijke bestelling wordt direct opgemerkt en gaat meteen door naar onze partner (dealer) dicht bij de klant. Die pakt het op en begeleidt de klant op professionele wijze, vaak samen met ons team, verder in het proces. Daar zie je aan dat de markt verandert. En snel ook”.
Hoe kijken jullie daar tegen aan? “Positief, maar dat zal duidelijk zijn. Wij volgen de markt en de ontwikkelingen nauwlettend en spelen daar zo goed mogelijk op in. Neem nou circulariteit. Dat is tegenwoordig, en al helemaal in aanbestedingen, een containerbegrip geworden waarbij de meesten dan maar wat beginnen te roepen. Wij vertellen graag hoe het werkelijk zit”. Je maakt me nieuwsgierig, dring ik verder aan. Cees staat op en neemt mij mee naar een lage zitgroep. “Kijk goed. Deze zitgroep van ons Workways programma hebben wij al een tijd in de collectie en bestaat geheel uit onderdelen van producten die wij bij een opdrachtgever hebben ingenomen en een nieuw leven hebben gegeven. De basis is gemaakt van oude tafelframes, de verbindingen van oude tafelbladen en stoffering is van recycled materiaal gemaakt. Dus werkelijk van het ene product een ander product gemaakt. En dat bedoel ik”. Dat is niet per definitie goedkoper of milieuvriendelijker, opper ik. “Klopt en dat vergeten velen er bij te vertellen. In nieuwe producten zit tegenwoordig al veel recycled materiaal en oude producten worden al gebruikt om te recyclen. Maak het dus niet “interessanter” dan het is, is ons devies. Wij vinden de circulaire mens belangrijker dat een circulair product”.
Markant is compleet en no-nonsense. Stilstaan is achteruitgaan. Stilzitten nog meer.
“Je ziet dat er tegenwoordig door ondernemingen veel meer aandacht wordt geschonken aan het welzijn van de medewerker. En daar waar vroeger een productmanager en een facility manager adviseerde wordt die rol tegenwoordig veel meer door een fysiotherapeut en een HR specialist ingevuld”.
Markant maakt toch ook lokaal gebruik van productie, vraag ik. “Wij verwerken hout van Staatsbosbeheer en hebben hier in de regio productiebedrijven voor bureaubladen en de stofferingen. Verder hebben wij een eigen montageteam en zijn wij inmiddels uitgegroeid tot een serieuze partner. Met de disciplines van ontwerp, productspecialisme, new business development, distributie en montage in eigen huis kunnen wij onze dealer-partners geheel ontzorgen. PCon is gekoppeld aan ons ERP systeem, dus alle online info en prijzen zijn altijd real-time. Wij bieden een compleet platform aan de branche”.
Het Italiaanse ontwerpbureau Pininfarina staat bij Cees nog op de verlanglijst om eens te ontmoeten. “Ja daar heb ik een verleden mee waar ik graan nog eens met hen op terugkijk”.
Via de brug over de slotgracht verlaat ik de indrukwekkende vestiging van Markant. Ik kom hier weer terug.
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.