Joost Gepkens – Assmann

Joost Gepkens – Assmann

Holistisch design van vlak over de grens

Een warm welkom door Joost Gepkens valt mij ten deel in de in Amsterdam Noord gevestigde moderne showroom van Assmann. De 53-jarige Noord-Hollander is sinds Januari 2015 managing director van de Nederlandse vestiging van Assmann. Joost woont samen met zijn vriendin, hebben een zoon en een grote bruine labrador.

Tekst Marc van Zoelen

Joost is geen onbekende in de kantoormeubelbranche De ambitieuze manager heeft bij verschillende projectinrichters het vak onder de knie gekregen. Na zijn HEAO opleiding loopt Joost eerst twee jaar in Engeland mee in een staalbedrijf alvorens hij kennismaakt met de kantoormeubelbranche. Via een kleine projectinrichter komt Joost in 1998 in contact met Meinema Projectinrichting en stapt over naar de toenmalige vestiging aan de Wibautstraat in Amsterdam. “Bij Meinema werd ik aan de hand van Henk Meinema en Rimmer Stumpel genomen en heb daar een fantastische leerschool gehad”. In 2004 neemt Joost een zijstap in de branche en start bij Interwand. “Een prachtig bedrijf maar als je eenmaal van kantoor- & meubelinrichting hebt geproefd wil je toch weer terug. Dat deed ik dan ook een jaar later en begon hij bij Steelcase in Amsterdam. Toen Steecase besloot om te stoppen met Steelcase NL en een intensievere samenwerking aan te gaan met OCS stond ik, na een aantal gesprekken, niet direct te “trappelen van enthousiasme”. Op vrijwel datzelfde moment wordt Joost benaderd door een Duitse recruiter die hem weet te verleiden om eens bij Assmann te komen praten. Joost vervolgd, “ik stapte in de auto en reed naar Melle voor een gesprek met Assmann.

“Plezier maken is mijn belangrijkste drijfveer. Niets mooier ook dan familie en vrienden en collega’s en klanten plezier te zien hebben. Ik heb een groot sociaal netwerk en ga daar graag met respect en een lach mee om. In mijn vrije tijd zeilde ik graag maar dat is wat naar de achtergrond geschoven. Momenteel stappen we graag in de sloep om lekker op de Reeuwijkse plassen te dobberen. Vakantie vier ik het liefst in Italië en Frankrijk en we proberen geen winter voorbij te laten gaan zonder een weekje op de ski’s te stappen”, verklaart Joost nader. “Ja, en naast een goede droge witte wijn ben ik te porren voor een lekkere portie droge humor”.

We vervolgen ons gesprek en Joost legt haarfijn het bestaansrecht van Assmann aan mij uit. “Assmann is van oorsprong een traditioneel kantoormeubelbedrijf waar nu ruim 400 medewerkers dagelijks met passie meubelen maken. Assmann ontwikkelt en produceert duurzame & innovatieve inrichtings oplossingen voor moderne werkomgevingen in de Europese markt. De support van opdrachtgevers en wederverkopers staat centraal in de bedrijfsfilosofie van het in 1939 door Heinrich Ahsmann opgerichte bedrijf in Melle, niet heel ver over de grens met ons land, in Duitsland”. Joost vult direct aan, “Dat laatste is belangrijk voor de Nederlandse markt. Veel inrichters hebben geen eigen showroom meer en maken daarom meer en meer gebruik van fabrikanten showrooms. Als je dan de kans krijgt om in ruim 2 uur met de dealer, de architect en de klant naar onze fabriek te gaan is de kans op een opdracht direct verdubbeld”.

In rap tempo voegt hij daar aan toe, “Met alleen het verkopen van producten red je het niet meer. Assmann heeft een duidelijke transitie gemaakt om samen met de productie ook conceptuele oplossingen te ontwikkelen. Akoestiek, Soft Seating en wanden komen allemaal uit onze productiebedrijven in Duitsland en Engeland”.

De aanwezigheid op de Orgatec van 1972 was het startsein voor Assmann voor verdere  groei naar de belangrijkste Europese landen. Naast Duitsland heeft Assmann zelfstandige vestigingen in Nederland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk en een groot aantal vertegenwoordigingen in overige Europese landen. De derde – en binnenkort vierde generatie Aβmann is verantwoordelijk voor de aansturing van het meervoudig award-winning meubelconcern dat zich inmiddels ook op de Home markt begeeft.

“Onze sterke eigenschap is dat onze dealers ‘alles’ voor een project bij ons kunnen inkopen. Dat scheelt tijd, zoeken en plannen van veel verschillende fabrikanten”, betoogt Joost en hij zet zijn pleidooi voort. “Specials (als in maatwerk) doen we niet. Onze portfolio is zo uitgebreid en variabel dat we onze klanten min of meer ook willen behoeden voor de verleiding van specials. Dat is voor de grote aantallen natuurlijk goed realiseerbaar maar als de klant er later een van wil hebben begint het feest met meerprijzen en lange levertijden. En onze keuze is zo uitgebreid dat er eigenlijk niets meer te wensen valt”. Overigens zijn maatveranderingen binnen het bestaande assortiment voor ons wel zeer eenvoudig uit te voeren.

Op mijn vraag welke producten zijn eigen voorkeur hebben antwoord Joost met trots. “Applica is een top product en vraagt om klanten die herkennen dat veel bekabeling daarmee op een logische en slimme manier kan worden opgenomen. Dat vraagt dus om extra verkoop inzet van ons. Dat is leuk, dat is ons vak. Daarnaast is Syneo Soft Freestyle een paradepaardje. Een verrijdbare akoestische unit voorzien van een accu. Dus geheel snoerloos en heel eenvoudig te verplaatsen binnen de kantooromgeving. Check onze website maar eens goed! Of, liever nog, neem gerust eens contact op om persoonlijk kennis te maken!”

Joost deelt de ‘angst’ van meerderen die ik inmiddels heb gesproken dat de google – cultuur gaat doorslaan. “Prijzen staan onder druk en het meeste aanbod uit Azië is vaak van een bedenkelijke kwaliteit en door dat gegoogle wordt er helaas vaak meteen en alleen naar de prijs gekeken. Je krijgt als adviserende partij dan niet meer de kans iets uit te leggen. Wij blijven daarentegen een solide kwaliteit bieden en dat verdient zich op termijn altijd terug. Dat is dus op termijn altijd voordeliger” aldus een commerciële Joost.

Daarmee borgt Assmann haar gestage groei en het verder uitbouwen van de  naamsbekendheid in Nederland. Ook werkt Assmann graag samen met collega’s. “Onlangs nog hebben wij een delegatie van een grote Nederlandse concullega producent ontvangen in de fabriek in Melle om hun te laten zien en ervaren hoe wij OFML data hebben geïntegreerd binnen onze productie en welke voordelen dat met zich mee brengt. Gaaf toch?”.

“Mijn motto is dan ook Be Yourself. Hoe dichter je bij jezelf blijft hoe beter je functioneert.”

Op de laatste vraag wie zou je (nog) wel eens zou willen ontmoeten antwoord Joost. “Dat zijn er eigenlijk best wel veel. Er zijn ons een aantal mensen, helaas te vroeg, ontvallen in de afgelopen jaren. Zowel in de familie- als in onze vriendenkring. Als we die nou eens, onder het genot van een hapje en een drankje, nog één keer allemaal tegelijk zou kunnen spreken…”.

Ondanks dat we eigenlijk nog láng niet uitgesproken zijn nemen we afscheid. Het was mij een waar genoegen.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.