Manfred Jansen – KÖHL

Manfred Jansen – KÖHL

Geen sprake van koudwatervrees in IJsselstein

Want als ik voor deur sta om aan te bellen bij Manfred Jansen van KÖHL valt mijn oog meteen op een goedgevuld bad met koud water. Als de deur wordt geopend ziet Manfred mijn verbaasde blik en verklaart meteen waarom dat bad er staat.

Tekst Marc van Zoelen

“Mijn vrouw en ik hebben een aantal jaren geleden een traditionele nieuwjaar duik genomen. Koud maar wel lekker, vonden wij. We hebben ons toen een keer aangemeld bij de Ice-Man, Wim Hof, om eens een sessie van hem bij te wonen. Dat resulteerde er in dat wij geregeld naar zee of het IJsselmeer reden om een duik te nemen. Omdat die afstand vaak lastig was en wij eigenlijk het hele jaar door een ritme wilden opbouwen hebben wij op een gegeven moment zelf deze badkuip neergezet”. Zo! Ik krijg het al koud als ik er aan denk. “Wij varen er zeer wel bij en doen het zo’n vier keer per week. ’s Morgens even 3 minuten en dan ben je de rest van de dag zeer verkwikt. Koud afdouchen heeft eenzelfde effect maar even in de kuip geeft een betere kick”.

“Zowel mijn vrouw als ik werken vanuit huis. En dat is er heerlijk. IJsselstein is een fijne plek en ligt lekker centraal in Nederland. Ik ben er wel een tijd weggeweest toen ik in Rijswijk voor Ahrend werkte. Terug naar hier was nooit een vooropgezet plan maar het huis wat wij nu bewonen kwam op de markt en dat sprak ons direct erg aan”. Ik kan mij dat goed voorstellen want IJsselstein is volgens mij een van de meest schilderachtige steden van Nederland. Ga er maar eens kijken!

De 51-jarige Manfred is inmiddels gepokt en gemazeld in onze branche. “Ja en dat ondanks dat mijn studie een andere richting betrof”. De geboren IJsselsteiner ging op zijn 22ste op kamers in Amsterdam wonen en ving een studie International Business aan. Met stages in Brighton, Stuttgart en Brussel  ronde hij zijn studie af en met zijn scriptie won Manfred de eerste prijs.. “Ja dat was gaaf”, vult hij aan. “Dat betrof een reischeck waarmee ik naar Mexico ben gegaan, geweldige ervaring”.

Na terugkomst neemt Manfred een baan aan als colporteur. “Ja hoor, van deur tot deur en op provisiebasis. Dus niets verkopen was niets verdienen. Ik heb daar mijn stotteren verleerd en mijn enthousiasme en vastberadenheid die je in sales nodig hebt aan overgehouden”. Op zijn 28ste solliciteert Manfred op een baan bij Ahrend in Utrecht en wordt in een oogwenk aangenomen. “Mijn skills en open benadering waren direct doorslaggevend”. Na 3 jaar in Utrecht verruilt Manfred zijn standplaats naar de Ahrend vestiging in Rijswijk. “Mijn toenmalige vriendin woonde in Den Haag en er werkte een projectadviseur bij Ahrend in Rijswijk die in Woerden woonde. Dat was dus een mooie ruil en was ik van de files verlost”. Na een aantal jaren in het Haagse te hebben gewerkt komt Manfred in contact met het Oostenrijkse Bene. Daar krijgt hij de kans geboden om het merk in Nederland verder op de kaart te zetten en begint o.a. de Nederlandse vestiging in het Van Nelle gebouw. Manfred vervolgt. “In die tijd werkten wij veel samen met Kembo. En zo kwam het dat ik na mijn Bene tijd en een korte tussenstop buiten de branche, terugkeerde in het vak en bij Kembo in september 2013 in dienst trad”.

In februari van 2014 ging Kembo echter kopje onder. Manfred nam, mede ingegeven door een overlijden van een dierbare, een korte rustperiode voor zichzelf en kwam in de zomer van dat jaar in contact met het Duitse KÖHL.

“Met KÖHL klikte het meteen. Men was al een tijd op zoek naar expansie op de Nederlandse markt. Ik heb die uitdaging aangenomen en heb daar tot op de dag van vandaag geen moment spijt van gehad”.

KÖHL ontwikkelt, produceert en verkoopt sinds 1976 kwalitatief hoogwaardige ergonomische zitmeubels met meerwaarde voor de gebruiker en met respect voor het milieu. “KÖHL is een bedrijf waar de lijnen lekker kort zijn”, aldus Jansen. De Duitse onderneming is uitgegroeid tot een innovatief productiebedrijf die een vooraanstaande reputatie heeft opgebouwd als bekwame partner voor ergonomische, duurzame en gebruiksvriendelijke zitmeubels in heel Europa.

En is er naast al dat werk nog tijd voor ontspanning?, vraag ik nieuwsgierig. “Haha, je zou inderdaad denken dat ik alleen maar aan het werk ben. Niets is minder waar. Onze drijfveer is een gezonde levensstijl. Mijn vrouw is orthomoleculair voedingsdeskundige. Dat brengt automatisch met zich mee dat wij anders kijken naar voeding”. Oh, dus zwaar vegetarisch, vraag ik een beetje plagend. “Nee zeker niet”, gaat Manfred verder. “Wij gaan een Bourgondisch diner met bijpassende wijnen niet uit de weg hoor. Waar wij wel voor zorgdragen is dat wij voeding i.p.v. vulling nemen en dit combineren met beweging. Bewust gezond leven is niet moeilijk, als je er maar voor openstaat”.

Daarnaast is Manfred een frequent sporter en bezoekt regelmatig de sportschool voor cardio en krachttraining. “Ja en daarnaast is een bezoek aan de sauna en daar volkomen te ontspannen een geliefde bezigheid van ons. Ook ben ik een groot fan van elektronische muziek en bezoek daarom per jaar wel enkele nationale en internationale festivals”.

We keren weer even terug naar KÖHL en ik vraag aan Manfred wat voor projecten er hoofdzakelijk in het vizier worden genomen. “Wij zijn goed in de eentjes en de tweetjes voor small en medium-sized ondernemingen tot 400 stuks. Onze sweetspot ligt op 150. Wij werken alleen via dealers, die rechtstreeks bestellen bij de fabriek in Duitsland. Ook hier weer zo kort mogelijke lijnen dus”. Manfred gaat verder. “Ondanks dat wij een in marketing termen “braaf bedrijf” zijn, bieden wij onze dealers en dus de eindgebruikers kwalitatief hoogwaardige zitmeubelen met meerwaarde. Kijk maar eens naar onze AIR SEAT oplossingen”. Daarnaast is KÖHL al drie jaar op rij uitgeroepen tot beste bureaustoelenproducent van Duitsland.

We gaan langzaam afronden waarbij Manfred aanvult dat KÖHL de komende jaren het merk verder wil uitbouwen en een sterkere positie zal gaan krijgen op de projectenmarkt. Vers van pers in dat kader is dat KÖHL onlangs ONGO heeft overgenomen, wat naadloos aansluit op de bewegingsfilosofie en de strategie van de onderneming.

Mijn laatste vraag is inmiddels bekend. “Ik zou dolgraag Dr. Jordan Peterson willen ontmoeten. Een Canadese klinische psycholoog en schrijver die onnavolgbare lezingen geeft. Ik kan daar uren naar luisteren. Zoek maar op, op YouTube”.

Bij het afscheid aan de deur kan ik de drang om in het koude bad te stappen nog maar net onderdrukken.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.