06 jul Remco Beekers – Charles & More
Remco Beekers – Charles & More
More. Dat is wat je krijgt.
Op weg naar mijn interview met Remco Beekers, founder van Charles & More, neem ik mij voor om als eerste te vragen waarom die naam is gekozen. Het loopt meteen anders als ik de 55 jarige Beekers gezellig aan de ochtendkoffie met zijn buurman achter zijn bureau tref. We nemen de dag ervoor even door. We waren alle drie te gast op het VIP ledenevent in Bunnik alwaar we met lelijke eendjes een rally reden. Hilariteit dus.
Tekst Marc van Zoelen
We verplaatsen ons naar de grote centrale tafel in de sfeervolle showroom van Charles & More. “Ja”, steekt Remco van wal, “omdat we hier met 4 gespecialiseerde interieur professionals zitten hebben we alle vier een mega grote showroom. En toch onze eigen identiteit”.
Inderdaad. De Stuart | Amsterdam Interior Hub is een ontmoetingsplaats gericht op de professionele opdrachtgever en (interieur)architect. “In 2020 al hadden zowel Rogier (Roquas) als ik behoefte aan meer ruimte. Meer kunnen laten zien van wie we zijn en wat we kunnen. Ik was sowieso op zoek naar een grotere ruimte. We vonden de ruimte hier en hebben meteen 2 collega’s (Guido Kroos en Pim Bakker) uitgenodigd om mee te doen in het creëren van een inspiratie Hub voor architecten, opdrachtgevers en design lovers. Het is een ruime showroom met twee verdiepingen én een unieke derde verdieping met een oogstrelende vergaderkamer en een hip dakterras. Hier worden interieurarchitecten en klanten in een warm bad gelegd en worden de mogelijkheden van deze HUB goed zichtbaar en duidelijk.
Beekers vervolgt. “In 2021 konden we open en hebben dat meteen goed gedaan. We hebben vervolgens, zodra dat na Corona weer kon, meteen doorgepakt om twee keer per jaar een kennisevent te organiseren. Dan praten we niet over producten. We nodigen boeiende sprekers uit die juist de periferieën van ons vakgebied belichten. Er ontstaat dan een hele fijne dynamiek en het zet ons goed op de kaart. Daar praat men over na”.
Remco woont in Amsterdam, is vader van een dochter en heeft sinds kort een sloep in het water liggen. “Ja weet je, werken is belangrijk en verschrikkelijk leuk in dit vak maar ontspannen is zeker zo essentieel. Een boot draagt in mijn geval bij aan een goede balans”.
Een zwaar ongeluk in 1994 is mede de reden dat de carrière van Remco anders dan gepland loopt. “Ja de revalidatie daarvan was zwaar en lang. 5 jaar. Het deed mij besluiten om zorgvuldig te onderzoeken waar mijn werkveld het beste kon liggen”.
Als afgestudeerd interieurarchitect Academie voor Kunst en Industriële vormgeving (1992) begint Remco zijn werkzame leven als freelance interieurarchitect. “Ik spreek en begrijp de taal van de architecten dus goed”, vult hij aan. Na verdere jobs als grafisch ontwerper en productmanager van houtskeletbouw woningen start hij samen met een partner een bedrijf. Zij specialiseren zich in e-commerce voor bedrijven in de bouw en architectuur. “Daarmee waren we de markt te ver voorruit. Men was er nog niet klaar voor. Jammer. We hebben het moeten beëindigen”.
Ik ben dan toch wel nieuwsgierig hoe je in de projectinrichting terecht bent gekomen. “Dat zal ik je vertellen. Ik dacht na over waar ik blij van wordt en wat mijn passie is. Interieurarchitectuur en design zat al in mijn bloed en zo kwam ik in 2002 in contact met SV (Rotterdam) door een advertentie. Erop af dus en het klikte direct. Daar zag ik meteen de link met mijn opleiding én mijn commerciële instelling. Ik ging als accountmanager aan de slag en kreeg al snel de verantwoordelijkheid over de nieuwe SV vestiging in Amstelveen”.
Als gevolg van de al eerder ingezette financiële crisis, sluit SV in 2013 noodgedwongen de vestiging in Amstelveen. Dat is het sein voor Remco om zelfstandig verder te gaan. Hij richt Charles & More op. “In de eerste jaren ben ik ook nog verbonden geweest aan byLOVT”. byLOVT is een design agency, gericht op Hospitality-, Leisure en Residential projecten. “Als mede leidinggevende heb ik daar geholpen met het ontwikkelen van interieurconcepten en het ondersteunen van (interieur)architecten. Een superleuke tijd.
Dan komt toch mijn voorgenomen openingsvraag aan bod. Waarom heet jouw bedrijf Charles & More. “Haha, ja die is mooi hè? Het interieur vak is mijn passie. Ik doe dat op hoog niveau en meer dan dat. Charles verwijst naar de unieke high-end klassiekers van Charles & Ray Eames. Charles staat ook voor James. En zoals we weten is James (de butler) zeer dienstverlenend. En More omdat het niet alleen om het product gaat maar nog meer om de visie van de architect en de wensen van de opdrachtgever en de gebruikers. De klant en de architect krijgen bij ons nét even een beetje meer”. Hoezo meer?, vraag ik. “Meer aandacht, visie, diepgang in de samenwerking en respect voor het programma van eisen. We bouwen graag verdiepingen in ons advies en de relatie”.
Het is mij duidelijk.
Zijn er naast de boot nog verdere ontspanningsmomenten? “Wat dacht je, natuurlijk. Ik ben dol op Aziatisch koken, een groot liefhebber van de mediterrane keuken. Zomers steek ik graag de fik mijn BBQ. Old school hoor, met houtskool. Daarnaast doe ik aan Tai boksen”.
“Charles & More verricht hoofdzakelijk b to b projecten. De zakelijke markt dus met daarnaast projecten in de hospitality sector, publieke ruimtes en educatie. Ook turnkey projecten. Aanbestedingen laten wij graag aan anderen over”. Wat sterk naar voren komt in ons gesprek is dat Remco de interieurtaal goed beheerst. “Met mijn creatieve achtergrond ben ik in staat om goed te kunnen helpen bij de keuze voor oplossingen die passen bij de opdrachtgever en diens wensen. Ik maak daarbij graag gebruik van Nederlands fabricaat. VEPA is een belangrijke partner voor ons. Niet in de laatste plaats omdat die hun duurzaamheid goed op orde hebben en ik dat daar ook goed kan laten zien. Ook werken we regelmatig met een Nederlandse refurbish-specialist samen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat verder uit naar Scandinavische en Zuid Europese producten. Belangrijker echter is de vertaling die wij maken voor de architect c.q. opdrachtgever waarvoor wij, als onafhankelijke projectinrichter, meer dan 120 Europese merken toepassen”.
Met de Stuart Hub wordt bewezen dat bedrijven in dezelfde branche heel goed samen kunnen werken. “Jazeker. Dat is ook van deze tijd. We moeten met zijn allen de wereld om ons heen goed in de gaten houden en elkaar ondersteunen als dat zo uitkomt. Concurrentie is niet meer van deze tijd”. Ik kan het daar wel mee eens zijn.
Op de vraag der vragen wie je nog wel eens wil ontmoeten is Remco vastberaden. Richard Branson. “Ik bewonder hem om zijn sterke ondernemerschap en zijn duidelijke spirituele kant”.
Met “more” dan genoeg antwoorden in de pocket, verlaat ik de HUB in Diemen.
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.