Rob Cornelissen – Eikelenboom BV / Verlichting

Rob Cornelissen – Eikelenboom BV Verlichting

“Hollands licht, licht uit Nederland”

Voor ons interview tref ik Rob Cornelissen op een druilerige vrijdagmorgen in de showroom op Cruquiuseiland in Amsterdam. De showroom maakt daar deel uit van het interieurcollectief dat uit meerdere gerenommeerde designmerken bestaat.

Tekst Marc van Zoelen

Rob Cornelissen

Naast Eikelenboom presenteren daar Arco, Artifort, Arper, Casala, Cascando,  Kvadrat, Montis en XAL gezamenlijk hun collecties en innovaties in een dynamische showroom.

En dat het druilerig is, komt mooi uit. Want hoe donkerder het is buiten, hoe beter het licht van Eikelenboom zijn werk doet.

Rob is sinds 2001 eigenaar van Eikelenboom. Hij is getrouwd en heeft 3 kinderen. Na zijn studie economie in Groningen gaat Rob aan de slag bij de wereldmarktleider op het gebied van raambekleding Hunter Douglas. Hij wordt daar market manager en leert de kneepjes van het interieur-vak goed onder de knie te krijgen. Na verloop van tijd verruilt Rob zijn job bij Hunter Douglas voor een uitdaging bij tapijtfabrikant Van Besouw. Niet lang daarna gaat het ondernemersbloed sneller stormen als hij de kans krijgt om samen met zijn toenmalige compagnon, het sinds 1968 vermaarde verlichtingsbedrijf van Simon Eikelenboom over te nemen.

“Dat duurde slechts een week” aldus Rob. “Simon was aan pensioen toe en zijn onderneming was precies wat wij zochten. Simon Eikelenboom was toen al een high-end onderneming met een goede portfolio en een uitstekende naam in de markt van ontwerpers en architecten. Wij zijn er trots op dat we dat hebben uitgebouwd tot wie we nu zijn. Én, nog steeds toonaangevend”. Hoe dat kan? Daarover later meer.

Naast ondernemen ontspant Rob zich graag door te koken. “Ik kook graag en kan daarin alle kanten op. Er zijn geen gerechten waarin ik mij heb gespecialiseerd. Zeer belangrijk is vervolgens de wijnkeuze. Uiteraard zorg ik er voor dat de wijn passend is bij de bereidde gerechten. Die combinatie is zeker zo belangrijk en bepaalt mede de kwaliteit van de maaltijd”.

Koken en het drinken van goed glas wijn vraagt om een tegenprestatie. Rob is dan ook sportief actief en speelt wekelijks een verdienstelijk potje hockey (“op veteranenniveau, maar toch ……”) en daalt hij een paar keer per jaar de skipiste af.

“Om de druk even van de ketel te halen mag ik ook graag met mijn vrienden zo af en toe eens heerlijk slap ouwehoeren en de wereld met een korreltje zout nemen. Ik zoek dus altijd naar een balans tussen werk en ontspanning en dat lukt goed”, verzekert Rob mij  lachend.

Vanuit de showroom en het kantoor in Amsterdam wordt met een team van 8 medewerkers hard gewerkt om de aanvragen en projecten in goede banen te leiden. “Wij werken in zowel de Retail (60%) als de projectenmarkt (40%). Een balans die ons in de afgelopen Covid-tijd goed van pas is gebleken. Wij werken voor ontwerpers, architecten, woning – en projectinrichters en zien onze doelgroep sterk uitbreiden met specifiers, residential architects en design & build bedrijven. Omdat wij onderscheidend zijn met onze high-end en complementaire portfolio-mix én omdat wij verlichtingsplannen op basis van de programma’s van eisen maken, zijn wij een veel gevraagde partner in diverse projecten.

Als vestigingsplaats hebben wij altijd gekozen om in een interieurcollectief deel te nemen. Vroeger in het Pakhuis Amsterdam en nu in Design Post. De versterking die wij elkaar én onze klanten daarmee bieden heeft zich al menigmaal bewezen”.

“Naast het feit dat wij uiteraard grote affiniteit met verlichting hebben”, vervolgt Rob, “wordt onze portfoliokeuze gemaakt op basis van kwaliteit. Wij verkopen verlichting en geen lampen”.

Ook is Eikelenboom een tijd geleden gestart met een eigen merk. Hollands Licht. “Met Nederlandse ontwerpers en een voor 90% in eigen land gerealiseerde productie zijn wij toonaangevend. Slechts een klein deel van onze productie moet elders plaatsvinden omdat Nederland daar niet in voorziet. Glasblazen bijvoorbeeld wordt in Tsjechië gedaan. Verder maken we in Nederland gebruik van sociale werkplaatsen. Daarmee dragen wij een belangrijk deel bij aan onze social return belofte. Ja, op Hollands Licht zijn we erg trots. Schrijf dat maar op”.

Rob ziet wel een kentering in de markt ontstaan en spreekt daar voorzichtig zijn zorg over uit. “Het lijkt wel of de markt, in brede zin, zich sluit voor goed advies. Dat is een gevolg van de “Google-cultuur”. Wij blijven ons dus onderscheiden door persoonlijk advies te geven. En gelukkig is daar menig klant gevoelig voor”.

En zijn er dan nog ambities? “Jazeker! We willen Hollands Licht verder uitbouwen en de groei in de projectenmarkt verder stimuleren door onze organisatie aan te passen aan de eisen van vandaag en morgen. Genoeg te doen dus!”.

Zoals al aangegeven kiest Eikelenboom bewust voor de collectiviteit en daarin ziet Cornelissen dan ook nog meer kansen. “Business = People = Creativiteit. Met die som zouden meer ondernemers zich moeten bezighouden. Samenwerking resulteert dan in betere en kwalitatief hoogwaardigere projecten. Zo doen wij vaak fotoshoots samen met andere fabrikanten. Dat werkt naar meerdere kanten en geeft vaak verassende spin-offs. Samenwerken? Doen!”

Op mijn vraag wie Rob wel eens zou willen ontmoeten antwoord hij zonder aarzeling. “De directeur van Slow Food. Dat concept spreekt mij erg aan en daar zou ik wel eens over van gedachten willen wisselen”.
(Note: Slow Food is een wereldwijd platform voor voedselveranderaars. Good, Clean en Fair voedsel voor iedereen met aandacht voor mens, dier én natuur.)

Rob en ik sluiten ons aangename gesprek af met het belang van licht. “Licht wordt erg onderschat” aldus Rob. “De interactie tussen stoffering, meubilering en verlichting is essentieel voor het welbevinden van de mens. Als inrichters zijn wij het aan onze status verplicht dat altijd voor ogen te hebben in de adviezen die wij onze opdrachtgevers voorleggen”.

Ik besluit daarop om onderweg met een “lichte” lunch te volstaan.
Licht is beter, ook voor mij.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.