Tom van den Berg – KLÖBER

Tom van den Berg – KLÖBER

Vanuit Weesp wordt Nederland steeds ergonomischer

Vandaag geen reistijd want de te interviewen gast komt naar míj toe. Stipt op tijd belt Tom van den Berg aan. Tom en ik kennen elkaar al lang en delen samen een verleden bij Ahrend. Daarover straks meer.

Tekst Marc van Zoelen

Tom (1960) is sinds 2008 sales manager Nederland voor het Duitse KLÖBER, fabrikant gespecialiseerd in de productie van zitmeubelen voor de projectmarkt. Vertel eens Tom, hoe kwam je bij KLÖBER? “Na zo’n 20 jaar bij Ahrend te hebben gewerkt was ik toe aan wat anders. Dat werd KLÖBER. Ik ben daarvoor benaderd door een headhunter. Na mijn schooltijd en het afronden van een Nima A en B opleiding ging is als sales executive aan de slag bij handelsmaatschappij Ceteco in Diemen. Na daar vijf jaar te hebben gewerkt viel mijn oog op een advertentie van Ahrend. Ik stapte over en kon beginnen als export coördinator, een binnendienst functie bij Ahrend Cirkel in Zwanenburg”. Ahrend Cirkel is een oude naam toch, vraag ik? “Ja. Vroeger had Ahrend verschillende productiebedrijven waaronder de Cirkel fabriek in Zwanenburg. Daar kwamen, naast alle bureaustoelen, o.a. de “klassiekers” als de Facet tafel en de Revolt stoel vandaan. Ontwerper Friso Kramer heeft daar lange tijd een dominante rol gespeeld. Na enige tijd gaf ik aan dat ik graag in de export buitendienst wilde en kon ik aan de slag bij Ahrend International. Een nieuwe opgerichte handelspoot voor de export van Ahrend producten naar landen waar Ahrend geen eigen vestigingen had in die tijd. De functie van International Sales Manager heb ik vervolgens een kleine 17 jaar vervuld en met heel veel plezier”. Ok, ga ik verder, maar tóch besluit je om weg te gaan bij Ahrend. Van den Berg vervolgt. “Ja, een export functie staat gelijk aan veel van huis zijn. Wij waren getrouwd (nog steeds overigens) en er waren inmiddels twee dochters gekomen. Je kunt je voorstellen dat de ouderavonden niet altijd synchroniseerden met mijn reisschema. Na zo lang reizen had ik alle luchthavens ook wel zo’n beetje gezien. Begrijp me goed, ik had het niet willen missen maar een stationaire functie in Nederland, zoals ik die nu al weer 15 jaar uitoefen, bevalt mij (en mijn echtgenote), zeer goed. Ik werk nu vanuit huis”.

Zelf kan ik mij daar alles bij voorstellen. Ook ik was in die tijd werkzaam voor Ahrend International en heb samen met Tom veel gereisd. All over the world. Mooie tijd, dat wel, waar we nog vaak over na-bomen.

Tom is op zijn zachtst gezegd sportief. “In mijn jeugd heb ik fanatiek en op redelijk niveau gehonkbald. Ik was buitenvelder en eerste honkman. Honkbal is een tijdrovende sport. Twee wedstrijden in het weekend en dan nog twee keer trainen per week. Rond mijn dertigste ben ik ermee gestopt. Met het team van toen ben ik nog steeds beste maatjes en bezoeken we zo nu en dan nog wel eens een wedstrijd. Toen ben ik een beetje gaan tennissen en sinds een jaar of 20 golf ik. Kwam door de bedrijvencompetitie waar Ahrend destijds aan deelnam. De interviewer van dit artikel was daar zeer actief mee. Fantastische sport. En mijn dochters nodigen mij de laatste tijd uit voor potje padel. Ook leuk”. En de fiets schuw je ook niet, toch? “Nee zeker niet. Als het even kan en ik de behoefte heb om mijn hoofd leeg te maken, pak ik mijn racefiets en rijd bij ons (Weesp) de polder in of doorkruis ik de bossen in het Gooi. Heerlijk”. Geen voetbal?, vraag ik naar de bekende weg. “Jazeker wel. Elke week maar dan passief. Ik heb al sinds jaar en dag een seizoenkaart bij Ajax”.

“Van al dat sporten krijg je trek. En dan heb je meteen een andere liefhebberij van mij te pakken. Lekker eten. Het liefst met vrienden in een goed restaurant”, vult Tom nog aan.

Op mijn vraag om eens wat meer over zijn werk te vertellen, steekt Tom direct van wal. “KLÖBER is een op en top Duits bedrijf. Ik werk er graag voor. Wat je ziet is wat je krijgt. Een degelijke productontwikkeling en productie in eigen huis en zelfs de meeste onderdelen worden door ons zelf ontwikkeld. Waar vind je dat nog? Duitsland is een maak-land en wellicht wat minder commercieel ingericht”. Dat vraagt om een nadere toelichting Tom. “Wat ik daarmee bedoel is dat als je een KLÖBER product koopt, je een Duitse auto koopt. Goed ontworpen, goede ergonomie, technisch degelijk, betrouwbaar en betaalbaar. Een product dat lang meegaat. Dat is dus per definitie een duurzaam product”.

Op gebied van Marketing echter, zijn nog wel wat slagen te maken. Daar werken we nu aan.  We zijn enige tijd terug al gestart om jongere mensen in te zetten op onze marketing afdeling. Die spreken de taal van een nieuwe generatie klanten. Je kunt dat al goed zien op onze website, in ons brochure materiaal en onze steeds sterkere aanwezigheid op de social media kanalen. We mogen onze kennis en kunde nog wel wat meer over het voetlicht brengen”.

KLÖBER innoveert ook continu. Daarmee willen wij ons onderscheiden in onze branche”. Zeker, beaam ik, dat kan ik volgen. En vervolgens dan? “Kijk, als je in eigen huis ontwerpt, ontwikkelt en produceert heb je invloed op het hele proces van productontwikkeling. Dat maakt dat wij kunnen testen met innovatieve materialen en functie toepassingen. Daaruit zijn onder andere onze Klima stoel (stoel met verwarming in zitting en rug, net als in de auto) – en onze Wooom fauteuil met massage functie uit voort gekomen”.

KLÖBER werkt in alle landen waar men actief is met dealers. In die landen worden de dealers lokaal ondersteund door Tom en zijn buitenlandse collega’s. “We organiseren ook jaarlijks architecten – en klantentrips naar de fabriek. Dat doen we met veel plezier. Op zo’n trip is een bezoek aan KLÖBER slechts één programmapunt. In het gebied rondom onze fabriek (bij de Bodensee in Zuid- Duitsland) zijn namelijk meerdere, voor architecten interessante, bezoeken te organiseren. In bijvoorbeeld Stuttgart zijn er musea van enkele bekende grote Duitse automerken, zoals Daimler Benz en Porsche en er is de Weissenhoffsiedlung. Dat is een woonwijk met 21 bouwwerken van de hand van vooraanstaande ontwerpers uit de 20-er jaren van de vorige eeuw zoals Le Corbusier, Mies van der Rohe en onze eigen Mart Stam. Die trips worden zeer gewaardeerd”.

Uiteraard vraag ik ook naar de doelgroep van KLÖBER, waarop van den Berg verder gaat. “Uiteraard bepalen onze dealers in belangrijke mate welke klanten er worden gezocht. Ons portfolio leent zich met name goed voor de MKB en MKB plus bedrijven. Daarnaast worden onze producten steeds vaker door architecten gevonden en ook voorgesteld bij de grotere projecten. Denk aan projecten voor bedrijven gevestigd op de Amsterdamse Zuidas. Projecten van die omvang zijn sowieso meestal architect -driven en daar zijn wij erg blij mee”.

Het mag duidelijk zijn dat Tom prima op zijn plaats zit bij KLÖBER en zich prima weet aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden. “Ja hoor, ik schuw het niet om mij goed op de hoogte te stellen over wat er in de markt wordt gevraagd. Met enkele specials vallen wij ook op. Met de eerdere genoemde WOOOM fauteuil, met verlichting en massage functies, en onze Klima stoel weten wij ons goed te onderscheiden in de markt. Zelfs vanuit de retailmarkt is het aantal aanvragen naar onze producten stijgende”.

Op de vraag welke bekende persoonlijkheid Tom wel eens zou willen ontmoeten, moet hij eventjes nadenken. Dan geeft hij aan: “Ik zou Marco van Basten wel eens willen ontmoeten. Die man intrigeert mij vanwege het feit dat hij ondanks zijn uitzonderlijke prestaties gewoon met beide op de grond is blijven staan”. Net als Tom zelf, is mijn bescheiden mening.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.