16 apr Wim van der Lippe – 706 Seating Group / Jetchair
Wim van der Lippe – 706 Seating Group / Jetchair
Je spaarpot staat in Geldrop
Vandaag ben ik te gast bij Wim van der Lippe. In Geldrop bij Jetchair. Adres Spaarpot 30 en dat is wel frappant. Waarom? Dat wordt in de loop van het interview vanzelf duidelijk. Na de koffie gaan we van start. Wim trapt af.
Tekst Marc van Zoelen
“Mijn naam is Wim van der Lippe. Sinds 2007 ben ik sales agent voor de 706 Seating Group (voorheen Chairsupply). Samen met 3 collega’s werk ik in de Benelux, de Antillen en Suriname”. Da’s mooi Wim maar waarom hebben we dan in Geldrop bij een ander bedrijf afgesproken, vraag ik. “Nou je was natuurlijk ook van harte welkom geweest in Zwaag bij 706 maar het kwam zo uit. En ik ben mede eigenaar van Jetchair waar mijn vrouw Juliette de scepter zwaait. De jongeman die je zojuist ontving is trouwens onze zoon, Niels. Die is sinds kort ook in het bedrijf. En om de familiekring dan maar even helemaal rond te maken kan ik je melden dat Juliette het bedrijf runt met haar broer, mijn zwager dus, Wim in ’t Veen”. En daarmee dekken we al een behoorlijk deel van de familiestamboom af heb ik de indruk.
Wim groeit op in Oegstgeest. Na zijn schooltijd komt Wim als dienstplichtig militair in 1988 als Marinier bij het Korps Mariniers, de elitetroepen van de Koninklijke Marine. Daar dient hij in 1988 en 1989. “Ja dat was een mooie tijd voor mij. Na de opleiding in de Van Ghentkazerne in Rotterdam werd ik uitgezonden naar Aruba. Ik heb daar een jaar mogen dienen en heb daar met volle teugen van genoten. Ik kom daar nog af en toe, het blijft trekken en we doen er zaken”.
Hoe ben je in dit vak terechtgekomen?, vraag ik verder. “Dat begon als uitzendkracht na mijn militaire dienst. Ik kon aan de slag bij Interstuhl in Zoeterwoude. Voor 9,75 gulden bruto per uur. Ik heb de salarisstroken nog, haha”. Maar dat bleef niet bij een uitzendcontract, toch? “Nee, inderdaad. Uiteindelijk heb ik er 18 jaar gewerkt als directeur/mede eigenaar van Velto (importeur van Interstuhl). Naast het dagelijks bestuur was ik er verantwoordelijk voor de sales en marketing”.
“In 2007 verlaat ik Interstuhl”, vervolgt Wim, “en kocht een boerderij. Daar was een grote schuur bij en ben ik begonnen om stoelen, die bij klanten werden weggedaan omdat men nieuwe wilde hebben, op te knappen. Mijn doel was heel simpel: een nieuw platform voor gebruikte stoelen opzetten. Maar dan beter dan marktplaats. Met een betere fotografie en een goede omschrijving. En zo ontstond Jetchair”. Dat snap ik, haak ik in. Maar eh, zomaar een bedrijf beginnen?
“Noem het maar een passie van mij om van niets weer iets te maken. Ik was ondertussen agent voor Chairsupply geworden en kwam daarom veel klanten tegen die hun oude stoelen weggooiden. Dat vond ik vanuit milieu overwegingen niet gepast en ook zag ik dat veel producten met een beetje inspanning gemakkelijk een tweede leven konden krijgen. En dat is wat wij dus al bijna twintig jaar doen hier aan de Spaarpot in Geldrop.
Door mijn fulltime werkzaamheden voor Chairsupply hebben we toen besloten dat ik mij terugtrok uit Jetchair en de leiding geheel werd overgenomen door mijn vrouw Juliette en haar broer Wim. En dat is nog steeds zo”.
Een goede lezer uit ons vak ziet dat Jetchair dus al vooruitliep op de circulaire “Hype” die pas later echt zou losbarsten en nu al niet meer is weg te denken uit onze branche.
De schuur van toen is inmiddels uitgegroeid tot een volwassen bedrijf met een professionele productiehal, een reinigingsstraat en een assemblagehal waar de teruggehaalde stoelen worden gecheckt, voorzien van nieuwe onderdelen en de stoffering wordt gereinigd of vervangen. Met een garantie van 48 maanden worden de stoelen weer in de markt teruggezet. En alles met een gepassioneerd team. Ondergetekende heeft daar overigens al jaren positieve ervaringen mee!
“Klopt als een bus”, vult Van der Lippe aan. ”Er gaat vandaag de dag bijna geen aanbesteding meer de deur uit zonder dat er een belangrijk deel is opgenomen voor circulariteit. Dat speelt ons dus goed in de kaart. Ook in België gaat men daar steeds een stapje verder in. En inmiddels hebben we hier in Geldrop zo’n 6000 stoelen op voorraad staan. Daar zit altijd wel wat tussen”.
“Ook met 706 Seating hebben we inmiddels een behoorlijk basis in België weten te leggen. Als klap op de vuurpijl hebben we vorige week een opdracht van een ziekenhuis voor 2300 stoelen mogen noteren”. Doen jullie dat allemaal zelf Wim?, vraag ik enigszins naar de bekende weg. “Nee, ik weet wat je bedoelt”, zegt Wim. “Wij werken uitsluitend via dealers. Ook de grote opdrachten. Wij ondersteunen uiteraard wel zo goed mogelijk maar de dealer sluit de opdracht met zijn klant. We hebben inmiddels voor die dealers een waterdicht systeem klaarstaan en ontzorgen de dealer, als dat gewenst is, compleet. Zo leveren wij met neutrale vrachtwagens, dus zonder logo’s, uit naam van de dealer, maken we gebruik van de pakbon van de dealer, en voeren services uit die op een route kunnen worden ingepland. Dus geen onnodige wachttijden. Ook bieden wij een eigen dealerlabel op elke stoel aan en kan de dealer eenvoudig via een web portal de bestellingen plaatsen en monitoren. We zijn altijd scherp geprijsd en hebben direct proefstoelen ter plaatse als dat moet”.
De 706 Group is recent overgenomen door investeringsgroep AVerest Capital B.V. En daar zullen de ambities ook zitten.
“Jazeker”, vertrouwt Wim mij toe. “Met zo’n 150.000 stoelen per jaar dekken wij een behoorlijk deel van de markt af. Er zijn echter nog steeds groeimarkten zoals de noordelijke provincies en Duitsland. Daar zijn we nog maar een kleine speler maar wat niet is kan met onze inzet wel komen”.
Wat met het 706 model is begonnen is dus inmiddels niet meer weg te denken uit onze markt. “Het is maar dat je het weet! Ik ben ook een actieve netwerker. Ik vind het leuk om te presenteren en mij te begeven tussen nieuwe mensen. Daar krijg ik energie van”.
Als we het interview beëindigen wordt ik bij het uitlaten enthousiast begroet door Wim zijn trouwe viervoeter Bruno, een serieuze bruine labrador. Aha, ook een hobby?, vraag ik. “Jazeker en daarnaast ben ik een fervent sauna bezoeker. Dat is zo ongeveer het enige moment dat mijn mobiel niet binnen handbereik is”.
Naar mijn mening ben je een dief van je eigen spaarpot als je niet eens kennismaakt met zowel 706 Seating als Jetchair.
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.