17 okt Xander van Santen – Comatters
Xander van Santen – Comatters
Comatters. We doen het samen
Vandaag ben ik te gast bij Comatters in Zoetermeer voor mijn interview met eigenaar én oprichter, Xander van Santen.
Tekst Marc van Zoelen
“Inderdaad”, haakt Xander direct in, “onze missie is in onze bedrijfsnaam samengevat. Samen doen we ertoe voor een betere werkomgeving”.
We nemen plaats in de sfeervolle lounge area van nieuwe kantoor in Zoetermeer. “We hebben ons kantoor, met magazijn beneden, nu meteen op een juiste standaard gezet. We ontvangen hier vaak onze klanten en opdrachtgevers. Dat deden we vroeger in een altijd rommelig magazijn waar alleen Malle Pietje jaloers op zou zijn geweest. Met dit kantoor laten we goed zien hoe serieus we ons vak nemen en werken wij er zelf met veel plezier”. En inderdaad, het ziet er tiptop uit!
De in Doorn wonende Van Santen heeft al 23 jaar een relatie met Laura en samen hebben zij 3 zoons. “De jongens worden groot!”, vult de trotse vader aan.
Xander besteed zijn vrije tijd graag met zijn gezin op het water. “We hebben een boot op de Vinkeveense Plassen en zijn daar zodra het weer dat toelaat al snel te vinden. Daarnaast mountainbike ik graag. Bij ons in de omgeving (Doorn) is dat uitstekend te doen. Er liggen hier in de bossen geweldige mountainbike parcours”.
Maar er wordt toch ook nog wel gewerkt, vraag ik nieuwsgierig. “Ja en hoe”, vertelt Xander. “We komen er nog vaak achter dat het bekabelen en bedrijfsklaar opleveren van een werkplek een ondergeschoven kindje is bij veel bedrijven. Dat doet onze IT-afdeling wel even, wordt er vaak gezegd. OK, en hoeveel IT-medewerkers heeft u om die 400 werkplekken te bekabelen en te voorzien van apparatuur? Eh… ja, twee. Je voelt ‘m al; daar is dus werk aan de winkel voor ons”.
Comatters bekabelt van een enkele – tot grote hoeveelheden werkplekken, al dan niet voorzien van monitorarmen, pc’s en alle benodigde accessoires en levert deze bedrijfsklaar op.
“Mijn drijfveer in dit werk is dan ook om altijd de echte behoefte van de klant goed in beeld te krijgen. Ik wil op zoek gaan naar de vraag achter de vraag. Hoe is deze klant uiteindelijk goed geholpen. Ik ben pas tevreden als dat lukt en de klant de meerwaarde van onze diensten dagelijks ervaart. Van huis uit ben ik sowieso al een “ontzorger”. Dat komt dus goed uit in dit vak.
Naast gezin en werk is Xander als vrijwilliger actief voor de Bas van de Goor Foundation. “Ik heb zelf diabetes en weet hoe belangrijk het is om te bewegen en sporten. Het doel van de foundation is om mensen met diabetes in beweging te brengen. Wandelen, fietsen maar ook samen sporten. Bewegen is essentieel en heeft positieve effecten op je diabetes en dus op je gezondheid. Ik zet mij daar graag voor in”.
We schakelen weer terug naar Comatters. “Steeds meer ondernemingen en organisaties besteden beter aandacht aan de werkomgeving voor de medewerkers dan bijvoorbeeld 10 jaar terug. Wij spelen daarop in door een totaalpakket te bieden. Een pakket van producten en diensten. De toe te passen producten zijn alleen maar het gevolg van een grondige inventarisatie en logisch nadenken. IT-verhuizingen en migraties zijn aan de orde van de dag en bestaan al snel uit meerdere componenten dan alleen een monitorarm en een stekkerdoos”.
Op mijn vraag of er veel concurrentie is op dit vakgebied kan Xander ontkennend antwoorden. “Nee dat valt wel mee. Er zijn een paar “eenpitters”, erg goeie, begrijp me niet verkeerd, in de markt actief maar in de omvang die wij hebben, zijn wij de enige”.
Een fulltime planner is dan ook continu op kantoor en zorgt ervoor dat de juiste producten en modules op tijd bij de juiste monteurs liggen en dat de klant op de hoogte is van wat en wanneer er wordt uitgevoerd. “Alleen tijdens kantooruren?”, vraag ik naar de bekende weg. “Nee, was dat maar waar. Ons werk vraagt ook om regelmatig de stroom af te koppelen, testruns te draaien en kabels aan te leggen We doen elektrische tests en vaak ook, samen met de IT-mensen van de klant de netwerktests. Dat is voor een ongestoorde voortgang van de werkzaamheden van de klant niet handig om tussen 8 en 5 te doen. We werken dus relatief gezien veel ’s avonds en in de weekenden”.
Inderdaad, concludeer ik tussendoor, ontzorgen is geen nine-to-five job.
“Wat zijn jullie ambities?”, vraag ik verder. “Wij willen graag groeien en onze dienstverlening breder maken en tegelijkertijd lol in ons werk blijven houden. Dat doen we dus stap voor stap met daarbij veel aandacht voor de ontwikkeling van onze eigen mensen. Dat is ons kapitaal en daar dien je zorgvuldig mee om te gaan. Toen ik, lang geleden, met mijn broer begon, gingen we veel te snel met alle gevolgen van dien. Daar heb ik van geleerd”.
“Verder zijn wij momenteel druk bezig om onze marketing op het juiste peil te brengen. Met een website alleen ben je er niet. Wij hebben een supergoed verhaal en werken solide op hoog en professioneel niveau. Maar we moeten voorkomen dat dat het best bewaarde geheim van Zoetermeer blijft. We gaan ons dus op gepaste wijze meer naar buiten richten”.
“Weet je, wij vormen een belangrijke schakel tussen facilitair en IT. En dat is best wel wat. Daar zijn we trots op en we willen dat graag delen. Aan alle inrichters zou ik dus willen zeggen: laat geen kans liggen, verbreed je aanbod met Comatters en vergroot daarmee je omzet en marge”.
Ik zou het wel weten. Net als de VIP is COMATTERS een verbindende factor.
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.